Κύπρος και Ισραήλ

Έχει πολλές και πολύπλοκες προεκτάσεις το πρόσφατο θερμό επεισόδιο μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας. Οι εξελίξεις μάλιστα που ακολούθησαν την ημέρα της επίθεσης των Ισραηλινών κατά της νηοπομπής που όδευε στη Γάζα, μαρτυρούν ότι το στρατηγικό και διπλωματικό παιγνίδι που διαδραματίζεται, δεν αφορά απλά μια ανθρωπιστική αποστολή, αλλά πολύ πιο σημαντικά συμφέροντα.

Τα κίνητρα πάνω στα οποία οργανώθηκε η αποστολή προμηθειών, δεν είναι ξεκάθαρα. Το ότι όμως το αποτέλεσμα ήταν η έξαρση στην ήδη υποβόσκουσα κρίση μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ, είναι δεδομένο. Μια κρίση που επιδιώκει να διαμορφώσει με πολύ μεγάλη ταχύτητα νέα γεωπολιτικά δεδομένα στην περιοχή.

Η Τουρκία εμφανώς επιδιώκει τη συμπάθεια του ισλαμικού κόσμου, προκειμένου να εδραιώσει το όραμα της μεγάλης περιφερειακής δύναμης. Επιθυμεί να γίνει ακόμη πιο σημαντική για τη Δύση, αλλά ταυτόχρονα και πιο ανεξαρτητοποιημένη από τους παραδοσιακούς της συμμάχους. Δεν είναι μόνο η συνεχώς εντεινόμενη αντιπαράθεση με το Ισραήλ που το μαρτυρεί, αλλά και η σύναψη συμφωνίας με το Ιράν. Προχθές, μάλιστα, η Τουρκία καταψήφισε στο Συμβούλιο Ασφαλείας ψήφισμα που επέβαλλε κυρώσεις στο Ιράν.

Το Ισραήλ, από την άλλη, δεν επιθυμεί να επιτρέψει σε κανένα να αμφισβητήσει τη δύναμη και κυριαρχία που θεωρεί ότι απέκτησε. Και δεν πρόκειται να διστάσει να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε μέσο για να το πετύχει. Μέσα από τα χρόνια της αντιπαράθεσης, δείχνει αδύναμο να αντιληφθεί ότι το να κρατά εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους αποκλεισμένους και καταδικασμένους στην ανέχεια, δεν μπορεί να είναι αποδεκτό γεγονός στον σύγχρονο κόσμο. Όσο και αν εξίσου καταδικαστέες είναι και οι τρομοκρατικές επιθέσεις που κατά καιρούς δέχεται.

 


Η ψύχραιμη σκέψη επιβάλλει την επιδίωξη αξιοπιστίας και ρόλου για την Κύπρο


 

Η Κύπρος αποτελεί διαχρονικά καλό εργαλείο και εξαιρετικό άλλοθι για «επιθέσεις» κατά της Τουρκίας. Το ότι Ισραηλινοί θυμήθηκαν αίφνης να αποπλεύσουν για να στηρίξουν τα δίκαιά μας, μόλις αυτές τις μέρες και όχι κάποια άλλη στιγμή, το αποδεικνύει. Όπως και το ότι το εβραϊκό λόμπι δείχνει να ρίχνει γέφυρες προς τους δικούς μας απόδημους στις ΗΠΑ. Σε μια αστραπιαία εφαρμογή του «ο εχθρός του εχθρού μου είναι φίλος μου», βλέπουμε τον δεύτερο μεγαλύτερο επενδυτή στα δικά μας Κατεχόμενα να μετατρέπεται σε μεγάλο υποστηρικτή μας.

Το να προασπιζόμαστε τα συμφέροντά μας χωρίς δογματισμούς και αγκυλώσεις, αποτελεί κατά τη γνώμη μου υποχρέωση. Και αν οι συγκυρίες το έφεραν να έχουμε τη συμπάθεια του Ισραήλ και κάποια ταύτιση συμφερόντων, είναι καλοδεχούμενο γεγονός. Θεωρώ μάλιστα σωστή την απόφαση της κυβέρνησης να απαγορεύσει τη χρήση των δικών μας λιμανιών κατά την αποστολή.

Το μεγάλο ζητούμενο όμως είναι να διαχειριστούμε τις εξελίξεις, χωρίς να επιτρέπουμε ούτε στον ενθουσιασμό, αλλά ούτε και στην ξεροκεφαλιά να μας παρασύρουν. Διότι υπήρξαν φωνές στην Κύπρο που έτρεξαν να διαλαλήσουν την ευκαιρία να συνάψουμε κάθε λογής συμμαχία με το Ισραήλ, αλλά και άλλες που αντιστέκονται στην ιδέα συνεννόησης με τη γείτονα χώρα, λόγω της στάσης της απέναντι στους Παλαιστινίους. Πιστεύω ότι έχουν άδικο και οι δύο. Η πιο ψύχραιμη σκέψη επιβάλλει την επιδίωξη αξιοπιστίας και ρόλου για την Κύπρο στην περιοχή και όχι την επίτευξη μιας ευκαιριακής συμμαχίας που θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να εξανεμιστεί.

Η Κύπρος αποτελεί χώρα-μέλος της Ευρώπης, με παραδοσιακές σχέσεις με τον αραβικό κόσμο, χωρίς να έχει αποτελέσει εχθρό του Ισραήλ. Αν λοιπόν θέλουμε να αναδείξουμε τον δικό μας ρόλο ως η αξιόπιστη γέφυρα μεταξύ της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής, έχουμε μπροστά μας μια πολιτική ευκαιρία. Στο πρότυπο που εφαρμόσαμε όταν αποτελέσαμε τον καταλύτη για να λυθεί η πολιορκία του Ναού της Γεννήσεως, ή όταν δύο φορές ήμασταν το ασφαλές καταφύγιο των προσφύγων του Λιβάνου.

Η χώρα μας δεν αποτελεί ισχυρή δύναμη και η παρέμβασή της μπορεί να είναι μόνο σοβαρή και ειρηνική. Με πρωτοβουλίες που θα επιδιώκουν τη βελτίωση της εκρηκτικής κατάστασης, αλλά και συμμετέχοντας ουσιαστικά σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή ενέργεια. Μπορούμε να φιλοξενήσουμε δράσεις και να αναλάβουμε ρόλους, έχοντας την εμπιστοσύνη και των Αράβων αλλά και των Ισραηλινών.

Όσο και αν έχουμε το δικό μας πρόβλημα, η εποικοδομητική μας δραστηριοποίηση προς την κατεύθυνση της ειρήνης και όχι της όξυνσης, σε ένα πρόβλημα της γειτονιάς μας, μόνο θετικά μπορεί να επιφέρει.

Posted in Άρθρα.

7 Comments

  1. Με τους αμορφοτους οπισθοδρομικους πολιτικους που εχουμε το τι θα γινει ειναι ηδη γνωστο. Θα καταληξουμε παλε μονοι μας χωρις καμια συμμαχια ακολουθωντας τον δρομο που χαραξαν οι πολιτικοι στην Ελλαδα οι οποιοι ηδη ζητησαν εξηγησεις απο το Ισραηλ και ακυρωσαν στρατιωτικη ασκηση την στιγμη που οι παραβιασεις στο Αγαιο γινονται επι καθημερινης βασης. Λυπουμαι για την καταντια μας σαν λαος και την καταστροφη που πλησιαζει στην Κυπρο και στην Ελλαδα αλλα που ειμαστε ανυμποροι να αποτρεψουμε.

  2. Ο Ισραηλ θελει να συναψει μαζι μας συμμαχιες ?
    Δεν νομιζω να ειναι τοσο βλακες.
    Ως συνηθως κανουμε παναυρκα με το νιονιο μας.
    Συμφωνω με το Χρηστο απολυτα !

    Με αμορφωτους και οπισθοδρομικους κανενας νουσιμος ( καλος η κακος ) δεν θελει να εχει συμμαχιες.
    Μολις φορολογησουν οι πανσοφοι αλαθητοι τες εταιρειες και φυγουν και παν στη Μαλτα και σε αλλα νησια θα μεινουμε μονοι μας δαμεσα να μας πουλουν πατριωτισμο λαικισμο και μαρξισμο οι αμορφωτοι και οπισθοδρομικοι.

  3. Μιχάλη, πολύ καλή η τοποθέτηση: νηφάλια και εμπεριστατωμένη. Αμφιβολίες διατηρώ ως προς το ορθό της απαγόρευσης απόπλου από την Κύπρο.

  4. Hello Mixali. Parolo pou mou aresoun ola ta arthra sou pou exoun na kanoun me esoteriki epikerotita edo ise “completely off the mark”. Oi Israilinoi vriskonte stin Kipro ke genikos kanoun oti theloun meso ton egant tous (vlepe Mossad agents) edo ke dekaeties me tin anoxi ke ypostiriksi tis kathe Kypriakis kyvernisis apo Makario ke meta midenos ekseroumenou.

    Oso afora to “o exthros tou exthrou mou ine filos mou” afto den isxii gia to Israel ke tin Tourkia. Oi spasmodikes kinisis apo to Israel ine poli epifaniakes ke den stamatisan pote tin megali egapi pou oi stratoi ton dio xoron exoun (kathos ke oi mystikes ypiresies).

    To gegonos oti akoma ke enas eksipnos ke artia enimeromenos anthropos san esena pistevi akoma stis dimagogikes vlaikes peri “geopolitikou rolou tis Kiprou” pou fysika mas metaferi piso stis epoxes pou o kosmos den ixe aeroplana ke internet ke epikoinonousame me taxydromio ke o Makarios ixe direct access me ton Theo.

    H Kipros ine ena mikro nisaki, meros men tis Evropis me katholou dinami de se otidipote epireazi apofasis ke katastasis oxi monos ton xoro mas alla ke genikotera. H psevdesthisi oti mporoume na kanoume anoigmata pros alles xores exontas dithen kati na prosferoume ine mia dimagogia ke dosmeno mono gia esoteriki katanalosi apo anistoritous ke ageografitous politikantzides pou den exoun taksidepsi pouthena pera apo kana taksidaki sta ellinika nisia me tin kyria tous i to esthima tous (pou pistevi tyfla se aftous gia evnoitous logous).

    Ena anoigma pros to Israel den tha mas ofelisi se tipota afenos dioti piastikan me ta xeria tous vammena me aima kathos dolofonisan (san kratos meso Mossad) ke piastikan apo tous ypoloipous eterous, ke afenos epidi den prokite na allaksoun politiki yper mas afou ta symferonta tous itan ine ke tha ine prtoa emis ke meta oi alloi. Otan tous simferi na pane enantion sou tha pane ke tha ksexasoun tin xira voithias pou nomizis oti tous prosferes (pou stin ousia den ine tipote parapano apo hot air, pordoi diladi kata to kypriako) Mixali mou.

  5. Akoma ena comment: Aksiopistia diethnos ke Kipros den pane xeri me xeri apodedigmeno edo ke 8 xronia. Imaste pantelos anaksiopistoi san laos. Ego to ksero zo se olo ton kosmo alla stin Kipro (kentro tou kosmou) den to kseroun polloi. Ethelotyfloume genikos giati simferi mas, ipame esoteriki katanalosi ke oti nane.

  6. Loipon, as sxoliasoume Yianno to completely off the mark pou ligo veviasmena pistevw etheses.

    1. Συμφωνώ ότι οι Ισραηλίτες είναι εδώ με τις υπηρεσίες του όπως και αρκετοί άλλοι.

    2. Η θεωρία σου για το “εχθρός του εχθρού είναι φίλος μου” είναι ακριβώς η ίδια με τη δική μου.

    3. Εγώ δεν είπα πουθενά για τον γεωπολιτικό ρόλο της Κύπρου όπως τον εννοείς. Ούτε και πρότεινα να παραχωρήσουμε την Κύπρο ως ορμητήριο σε κάποιον. Εγώ λέω ότι η Κύπρος είναι σήμερα η μόνη χώρα στην περιοχή που μπορεί να έχει καλές σχέσεις και με τις δύο πλευρές του μεσανατολικού και αυτό πρέπει να το αξιοποιήσει προς την κατεύθυνση της ειρήνης. Έχω μάλιστα δώσει και παραδείγματα από το παρελθόν.

    4. Το δικό μου κείμενο ήταν απάντηση στις φωνές που θέλουν έντονες σχέσεις με το Ισραήλ λόγω της κρίσης με την Τουρκία. Δεν αντιλαμβάνομαι σε ποιον απαντάς εσύ στο τέλος.

    Εν κατακλείδι, συμφωνώ μαζί σου ότι πρέπει να ξέρουμε τις δυνατότητες μας, αλλά διαφωνώ πλήρως ότι πρέπει να θεωρούμε ότι δεν μας περνά να κάνουμε τίποτα, είτε επειδή είμαστε μικροί, είτε επειδή είμαστε “λίγοι”. Δεν συμμερίζομαι αυτή την ολοκληρωτική απαξίωση, γιατί δεν μου αρέσει ούτε να το παίζω υπεράνω, ούτε και να απαξιώ εμένα.

    Αν έχουμε χάσει την αξιοπιστία μας Γιάννο τα τελευταία 8 χρόνια όπως λες (και συμφωνώ), τότε αντί να καθόμαστε να κλαίμε την μοίρα μας – όπως δυστυχώς προτείνεις – καλύτερα θα ήταν να προσπαθήσουμε να την επανακτήσουμε και εγώ πρότεινα ένα τρόπο που κάτι μπορεί να προσθέσει.

    Για την έχουμε χάσει άλλωστε, θα πρέπει κάποτε να την είχαμε δεν είναι; Και αν την είχαμε, μπορούμε να ξαναέχουμε, κάτι βέβαια που δεν εξαρτάται ούτε από εμένα, ούτε από εσένα.

    Συμφωνώ απόλυτα με τον Φοίβο για τα περί φορολόγησης και Μάλτας και θεωρώ βεβιασμένη την αναστολή των ασκήσεων, όπως σημειώνει ο Χρήστος. Δήμητρα, το ορθό της απαγόρευσης του απόπλου νομίζω ότι επιβεβαιώνεται από τα γεγονότα. Προφανώς δεν ήταν η βοήθεια προς τη Γάζα το μόνο ζητούμενο της αποστολής…

  7. Opos panta (toulaxiston apo ta 14 mas) simfonoume pano apo 95%. To thema tis aksiopistias ine omos sovaro ke dystixos den lynete mesa se liga xronia. H katastrofi pou odigise tin Kipro i pantelos egoistiki anaksipisti ke tragiki (an ise proedros tis Kiprou ke den kataferis na perasis kan stoin deftero gyro proedrikon eklogon mono tragikos mpori na … See Moreise – extos apo apotyximenos fysika) proedria tou tasou papadopoulou ke i sinexis trela tou na exoume mia kyvernisi pou den exi idea ti kani (tha psifisoume oxi gia na tsimentosoume to ne tha to kanoun mathima sta ptyxia psixologias gia polla xronia) distixos mas exoun feri se simio na mas theoroun anaksipistous mesanatolites yperoptes – genikos palavous xamenous ston kosmo mas. Afto to kseris oti me lypi idietera giati ime perifanos gia ton topo mou ke den pistevo oti stin xora pou megalosame kyriarxi i apathia ke i dithen kaloperasi. Dystixos omos, o kathe laos dioikite apo aftous pou tou aksizoun. Etsi to provlima ine posa xronia tha perasoun mexri na fygi ke afti i apotyxia kyvernisi ke tha kataferoume pote na epanaktisoume tin aksiopistia mas san xora i laos se mia epoxi opou oi apostasis ekmidenizonte? Den pistevo oti befriending Israel tha voithisi se tipota afti ti stigmi pantos, gia na apantiso sto erotima sou. Ton eafto mas pos na voithisoume na min theorite to idio me tin servia, tin roumania ke tin egypto den ksero..diskolo to vlepo sta epomena 10 xronia ke vale..

Leave a Reply to John Neocleous Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *